Ortodontik Tedavide Dikkat Edilecek Konular

Ağız Hijyeni

Tedavi öncesinde genel bir ağız bakımı yapılmalıdır. Dolgu, kanal tedavisi, diş taşı temizliği… gibi gerekli işlemler yapılmalı ağız bakımı en üst seviyeye çıkarılmalıdır. Tedavi sırasında da dişlerin ve tellerin temizliğine azami düzeyde dikkat edilmelidir. Günde en az 3 kere dişler ve diş telleri ayrıntılı bir şekilde fırçalanmalı, doktorunuzun önerdiği ekstra fırçalar kullanılmalıdır.

Yiyecek ve İçecekler

Sabit ortodontik tedavi süresince braketlerin kırılmasına, tellerin çıkmasına veya bükülmesine sebep olacak sert ve yapışkan gıdalardan mutlaka uzak durulmalıdır. Örneğin fındık, badem, leblebi, patlamış mısır gibi kıtır gıdalar, simit, tost, pizzanın ve lahmacunun sert kenarları gibi sert yiyecekler yenmemelidir. Kiraz, zeytin, kayısı gibi çekirdekli yiyecekler çekirdekleri dışarıda elle çıkarılarak tüketilmeli , yeşil can erik ise mümkünse yenmemelidir. Sakız, lokum gibi yapışkan yiyeceklerin tüketimi kısıtlanmalıdır. Ayva, havuç gibi sert ve büyük parça gıdalar küçük küçük bölünerek veya rendelenerek tüketilmelidir. Tedavi süresince asitli içecekler içilmemelidir.

Tellerin ve Apareylerin Kullanımı

Ortodontik apareylere alışma süresi yaklaşık 1 haftadır. İlk günlerde hafif baskı, yemek yerken ve konuşurken dişler birbirine temas ettiğinde ağrı , yemek haricinde kuvvet gelen dişlerde nabız atışına benzer bir his olabilir. Braketlerin kenarları dudağınızı, dilinizi veya yanağınızı acıtırsa, batan telin üzeri küçük bir parça çiğnenmiş sakız ile kapatılıp dudak, dil veya yanağın rahatlatılması sağlanabilir.
Ana teli, braketlere bağlayan ince tellerin dışarı doğru eğildiği durumlarda, ince tel bir kulak çöpü yardımıyla telin altına doğru bastırılabilir. Bu teller oldukça ince olduklarından diş fırçalama sırasında eğilebilirler.

Hareketli apareylerin kaybolmaması için, aparey ya ağızda olmalı ya da doktorunuzun verdiği kutuda saklanmalıdır. Apareyinizi kesinlikle cepte taşımamalısınız, aksi takdirde üzerine oturup kırabilirsiniz. Ayrıca evde veya ev dışında yemek yediğiniz ortamlarda apareyinizi peçeteye sarıp masaya bırakmamalısınız. Yanlışlıkla apareyiniz çöp zannedilip atılabilir ve apareyinizi yeniletmek zorunda kalırsınız. Bu da apareyinizin yenilenmesini gerektirir, tedavi maliyetiniz artar ve tedaviniz uzar.